הנכס השני אחרי דירה או בית הוא לרוב הרכב שלנו. עד לפני כמה שנים, בכדי לרכוש רכב חדש או רכב יד שנייה, רובנו היינו צריכים לקחת מהבנק הלוואה, לגרד עוד כמה אלפי שקלים מאיזה חיסכון ולרכוש את הרכב שישמש אותנו לכל הצרכים היומיומיים שלנו: לנסוע לעבודה, לקחת ולאסוף את הילדים למסגרות החינוכיות, לעשות סידורים, לטייל ועוד. היום אפשר לומר ששוק כלי הרכב בישראל שובר שיאים חדשים כאשר אנו הישראלים ממשיכים לרכוש עוד ועוד רכבים והעלייה נמדדת בעשרות אחוזים משנה לשנה.אז בואו נדבר קצת על שיטת הליסינג ואיך היא עובדת וכדי לחדד את זה, חשוב להכיר את שתי השיטות הקיימות לרכישת רכב:
- קנייה מסורתי
- קנייה בשיטת ליסינג
בשיטה הראשונה אנו מגיעים למרכז המכירות, מביאים איתנו לא מעט מזומנים מהבית ובוחרים את הרכב האהוב עלינו וזה שכמובן עומד בתקציב שלנו. בעסקה זו אנו מקבלים את הרכב או דרך ההון העצמי שיש לנו או בעזרת שיטת מימון אחרת או שילוב של השתיים. במסגרת שיטה זו נעשה כמובן העברת בעלות, נשלם כמובן ביטוחים, תיקונים במהלך השנים וכעבור תקופה מסוימת נמכור את הרכב ונחליפו לאחר.
בשיטה השנייה, מה שנקרא ליסינג פרטי תפעולי מלא. סוג של הלוואה אותה אנו מקבלים מחברת הליסינג משלמים חודש בחודשו על אותה הלוואה ולאחר שאנו מסיימים את תשלומי ההלוואה הרכב הופך להיות שלנו.
אז מה ההבדל בעצם בין שתי השיטות?
בעוד בשיטת התשלום הראשונה אנו משלמים על ירידת ערך הרכב, על המימון, על הביטוחים, על אגרתי הרישוי, התיקונים, הטיפולים, על ביטוח נהג צעיר, בשיטת הליסינג התפעולי פרטי אנו לא משלמים על ירידת הרכב, על המימון, הביטוח, אגרת הרישוי, התיקונים ועוד…
הכל כלול במחיר שאנחנו משלמים חודש בחודשו. המחיר נקבע כמובן לפי סוג הרכב והשנתון שלו. יש עוד אופציה המכונה ליסינג פרטי בלבד וכאן אנחנו כן משלמים על תיקונים, ביטוחים, אגרת רישוי ושאר ההוצאות אבל לא צריכים להביא מזומן מהבית כדי לקנות את הרכב אלא מקבלים הלוואה מחברת מימון חיצונית או מחברת הליסינג ואז משלמים על הרכב חודש בחודשו.
היופי שבשיטת הליסינג היא שאנחנו בעצם לא לוקחים סיכון גדול מדי על הרכב שרכשנו ושיש לנו גב. בסוף התקופה לא נצטרך לדאוג למכור את הרכב, אלא חברת הליסינג תעזור לנו בזה ואפילו תשדרג אותנו ובמקרה של תאונה, נקבל רכב חלופי.